منو
12/09/2018 - يكشنبه 18 آذر 1397
شما اینجا هستید: ادارات‌كل * برنامه‌ريزي و کنترل عملكرد * نظام پيشنهادها * تاریخچه نظام پیشنهادها
کلیه حقو ق و مزایای این وب سایت متعلق به شهرداری تهران می باشد
استفاده از مطالب با ذکرمنبع بلامانع می باشد

1397-1398

logo

معاونت مالی و اقتصاد شهری

بیشینه تاریخی نظام پیشنهادها

نظام پيشنهادها براي اولين بار در كشور ژاپن در دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفت؛ ولي در ساير كشورها نيز به سرعت توسعه يافت. نظام يادشده، در ايران نيز از سال‌هاي ابتدايي دهه 1370 در بخش صنعت و برخي بخش‌هاي ديگر به كار گرفته شده است.
مصوبه هشتاد و هشتمين جلسه شوراي عالي اداري مورخ 1379/12/10 طبق بخشنامه ابلاغي آن به شماره «430/13ط» مورخ 1379/12/15 و همچنين بخشنامه شماره 195940/19000 مورخ 1384/10/24 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، بر طراحي و استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در سازمان‌ها تأكيد نموده است. بودجه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها، طبق دستورالعمل نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها، مصوب شوراي عالي اداري به شماره «430/13ط» مورخ 1379/12/15 از محل اعتبارات هزينه‌اي، اعتبارات خارج از شمول، صرفه‌جويي‌هاي ناشي از اجراي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها و ساير منابع با استفاده از اختيارات دستگاه مربوط، در چارچوب مقررات تأمين خواهد شد.
همچنين در خصوص استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها و اعطاي جوايز به پيشنهادهاي مؤثر، طبق مصوبه هيأت وزيران به شماره «776/ت28426ه» مورخ ‍1382/01/25 در رابطه با اعتبارات برنامه تحول اداري تحت شماره 10313 دستورالعمل‌هاي مقتضي صادر شده است. تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام كشوري نيز در خصوص حق حضور در جلسه و حق‌الزحمه كارشناسان و آيين‌نامه اجرايي موضوع اين تبصره مي‌باشد.
در ماده 76 قانون برنامه سوم توسعه و آيين‌نامه اجرايي آن به شماره 34765/ت23603 مورخ 1379/08/09 هيأت وزيران اشاره شده است كه اعتبارات مازاد بر درآمد را مي‌توان در جهت بهبود كيفيت ارائه خدمات و اصلاح ساختارهاي فني، اقتصادي و مديريتي مجموعه به كار گرفت. طبق مصوبه هيأت وزيران در صورت عدم تكافوي اعتبار برنامه تحول اداري براي اجراي برنامه، استفاده از اعتبارات برنامه خدمات اداري دستگاه مربوط مجاز است.

ایده برتر-پیشنهاد

نظام پیشنهادها در شهرداری تهران

 تاریخچه‌‌ در  شهرداری:

 

حسب دستور شهردار تهران در قالب بخشنامه 8710/487778 (سند بالا دستی) و با عنايت به تاكيد معاون مالي و اداري وقت شهرداري تهران بمنظور نهادينه سازي فرآيند نظام پيشنهادها در شهرداري تهران، مقرر گرديد كميته‌های اجرايي در سازمان‌ها، مناطق، بخش‌هاي ستادي و شركت‌هاي تابعه شهرداري تهران به رياست بالاترين مقام اجرايي تشكيل گردد تا ضمن توزیع وظايف دبيرخانه نظام پيشنهادها و تمرکز زدایی، کلیه واحدها اجراي نظام پيشنهادها را سرلوحه سازمان خود قرار دهند.
چون نظام پيشنهادها با كل سازمان ارتباط پيدا مي‌كند و ارائه هر پيشنهاد ممكن است منجر به اخذ تصميم و اجراي آن شود، لازم است اين نظام داراي جايگاه مناسب باشد.

ساختار تشكيلاتي نظام پيشنهادها در شهرداري تهران


ساختار نظام پیشنهادها در شهرداری تهران عبارت است از: كميته عالي نظام پيشنهادها (رييس- اعضا- دبير- دبيرخانه)، كميته اجرايي نظام پیشنهادها، رييس كميته اجرايي نظام پيشنهادها (شهردار منطقه/ مديرعامل سازمان يا شركت/ مديركل اداره يا فردي منتصب از طرف وي كه در اين صورت بايد الزاماً قائم‌مقام يا يكي از معاونين باشد)، دبير و دبيرخانه كميته اجرايي نظام پيشنهادها.
البته قابل ذكر است كه كاركنان سازمان، از اركان اصلي نظام پيشنهادها به شمار مي‌روند؛ چرا كه ايشان، محور اصلي در ارائه پيشنهاد و اجراي آن هستند.

نظام پیشنهادها در سازمان


نوع و دامنه كسب و كار و فعاليت‌هاي سازمان‌ها، با گذشته تفاوت زيادي كرده است. در گذشته كارها ساده، ارتباطات محدود و تنوع و پيچيدگي وظايف كم بود. اما امروزه، مديران با توجه به كارهاي تخصصي، ارتباطات وسيع، پيچيدگي وظايف و همچنين محدوديت‌هاي گوناگون، براي بقا و پيشرفت سازمان، با چالش‌هايي متفاوت از گذشته روبرو هستند. يكي از روش‌هاي مديريتي براي رفع اين چالش‌ها، مديريت مشاركتي است. در سال‌هاي اخير، مديران دريافته‌اند كه انسان‌ها يكي از منابع غني سازمان‌ها هستند كه با قدرت تفكر، ابتكار، نوآوري و خلاقيت و هوش خدادادي مي‌توانند با مشاركت خود در تصميم‌سازي‌هاي سازماني زمينه‌هاي بهره‌وري، رشد و توسعه بيشتر و بهتر خود و سازمان را فراهم كنند. يكي از ابزارهاي مديريت مشاركتي، نظام پيشنهادها (Suggestion System) مي‌باشد.
نظام پيشنهادها، به دليل سادگي روش، نتايج مطلوب، عدم دخالت مستقيم در حيطه اختيارات مديريت و استفاده از خرد جمعي در جهت حفظ شئون انسان‌ها و ارتقاي سازمان‌ها، بسيار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه ستاد عالی بهبود منابع و کارایی مالی شهرداری تهران، یکی از وظایف کارگروه (کمیته) مدیریت هزینه را استقرار نظام پیشنهادها در مناطق 22گانه، ادارات‌كل، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران تعیین کرده است، جهت پياده‌سازي نظام پیشنهادها در شهرداري تهران، اقدام‌هاي زير مي‌بايد انجام گيرد:

  1. اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي
  2. آموزش كاركنان و ايجاد انگيزه در آنان
  3. مطلع كردن و آموزش مديران ارشد شهرداري نسبت به نظام پيشنهادها و مزاياي آن
  4. تدوين آيين‌نامه نظام پيشنهادها و نظام انگيزشي ذيربط و تصويب آن
  5. انتخاب و انتصاب اعضای كميته عالي و كميته‌هاي اجرايي نظام پیشنهادها
  6. تعيين دبير و تشكيل دبيرخانه نظام پيشنهادها
  7. به‌كارگيري بهترين الگوي ارتباطي با كاركنان (آگهي، دعوتنامه، صندوق پيشنهادها، مراجعه حضوری به - دبیرخانه و ...)
  8. طراحي فرم‌هاي لازم براي گردش كار نظام پيشنهادها
  9. نظارت و كنترل بر اجراي پيشنهادهاي پذيرفته‌شده

 

 

بخشنامه ایجاد کمیته نظام پیشنهادها